КОМУНАЛЬНИЙ
ЗАКЛАД ОСВІТИ
«СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА № 97 ІМЕНІ П.І. ШКІДЧЕНКА»
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ
МІСЬКОЇ РАДИ
|
Хімічна формула
речовини
|
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКУ З ХІМІЇ 7 КЛАС
|
|
|
|
Учитель:
Ліхошва
Ірина Миколаївна
2014 рік
Тема. Хімічні формули речовин.
Цілі уроку:
закріпити
знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку;
закріпити
знання учнів про прості та складні речовини;
навчити
записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні
символи та індекси;
навчити
читати хімічні формули речовин,
навчити
визначати якісний і кількісний склад простих та складних речовин;
навчити
використовувати поняття «хімічна формула»; «індекс»; «коефіцієнт»,
повторити
матеріал попередніх уроків;
розвивати
логічне мислення,
розвивати
вміння та навички:
розвивати
пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати,
працювати
з періодичною системою хімічних елементів,
узагальнювати
вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки.
виховувати вміння працювати у групі, дружні стосунки,
взаємоповагу, взаємовиручку.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні
прийоми:
словесний
(бесіда, розповідь, робота з підручником, опорними схемами, періодичною
системою хімічних елементів, складання опорного конспекту),
наочний
(демонстрація наочності), моделювання.
Очікувані результати:
мати поняття про хімічну формулу, індекс,
коефіцієнт;
учні мають уміти записувати хімічні формули та читати їх;
аналізувати якісний і кількісний склад речовин за хімічною формулою.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва,
опорні схеми, схема опорного конспекту, мультимедійні засоби, проектор,
ноутбук,
пластилін.
Базові поняття та терміни: хімічна формула, якісний склад,
кількісний склад, індекс, коефіцієнт.
«...Хімічні формули говорять
хімікові
цілу
історію речовини»
Д.І.
Менделєєв
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний момент.
Розподіл
класу на групи.
ІІ. Опитування
попереднього матеріалу.
Що
ми вивчали на попередньому уроці? (На попередньому уроці ми вивчали прості та
складні речовини). Зараз буду перевіряти домашнє
завдання.
Тест
(Напиши символи хімічних елементів. Запис робимо в
таблиці.)
1.
Аурум
2.
Аргентум
3.
Кальцій
4.
Купрум
5.
Ферум
6.
Фосфор
7.
Натрій
8.
Гідраргіум
9.
Силіциум
10.
Плюмбум
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
10.
|
Au
|
Ag
|
Cа
|
Cu
|
Fe
|
P
|
Na
|
Hg
|
Si
|
Pb
|
Зробимо самоперевірку. За кожну правильну відповідь 1
бал.
2. В таблиці напроти кожного явища поставте букву «Х»або
«Ф» (Хімічна чи фізичне), а напроти тіл та речовин букви «Т» і «Р» відповідно.
№
|
Явища. Тіла і
речовини
|
Х, Ф, Т, Р
|
1.
|
Випаровування води з водойми
|
|
2.
|
Горіння дров
|
|
3.
|
Кип’ятіння води в чайнику
|
|
4.
|
Гниття рослин
|
|
5.
|
Плавлення заліза
|
|
6.
|
Цвях
|
|
7.
|
Відро
|
|
8.
|
Залізо
|
|
9.
|
Лід
|
|
10.
|
Вікно
|
|
11.
|
Склянка
|
|
12.
|
Скло
|
|
13.
|
Лінійка
|
|
14.
|
Вода
|
|
Зробимо взаємоперевірку за кожну правильну відповідь 1
бал. Кількість балів за перше завдання і за друге додаємо і ділимо на 2. Це і є
ваша оцінка.
III.
Мотивація.
Сьогодні мені спали на думку слова українського поета
Дмитра Білоуса:
У барвистім розмаїтті
мови - дивна дивина.
Порожніш
було б на світі –
зникла
б навіть хоч одна.
Дуже
сильна - ти помітив? –
до
краси людська любов.
Скільки
є на світі квітів –
стільки
є на світі мов.
Так,
дійсно в світі існує велика кількість мов українська, російська, німецька,
англійська. Кожна з них потрібна людині для спілкування. Однією з цих мов є
хімічна мова, якою спілкуються всі хіміки світу. Кожна з мов має свої літери,
хімічна мова – символи. Літери утворюють слова, символи – хімічні формули.
Слова – речення, формули – хімічні рівняння. Тож ми повинні з вами навчитися
спілкуватися один з одним хімічною мовою, а для цього нам треба навчитися
складати хімічні формули, їх читати, розуміти їх суть.
Д. І.
Менделєєв зазначав, що «...хімічні формули говорять хімікові цілу історію
речовини». Чи дійсно це так? Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні
знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці.
(Оголошення
теми та мети уроку)
Хімічна формула речовини.
ІV. Вивчення нового
матеріалу
Які формули речовин вам відомі. Можливий запис на дошці
Що
показує хімічна формула? (Розповідь вчителя. )
Кожна
хімічна формула характеризує хімічний склад речовини, а саме:
атоми
яких хімічних елементів входять до складу молекули речовини – це якісний склад
речовини,
скільки
атомів кожного хімічного елемента входить до складу речовини – це кількісний
склад речовини.
Отже,
хімічна формула — це умовний запис хімічного складу речовини з допомогою
хімічних символів та індексів.
Формула,
яка характеризує хімічний склад речовини називається молекулярною чи брутто –
формулою. (Учні складають опорний конспект).
Завдання
Поясніть
запис: СО, СО2, Н2СО3
(СО-
складна речовина, містить два хімічні елементи Оксиген та Карбон, у кількісному
співвідношенні 1:1, читається це-о;
СО2 - складна речовина, містить два
хімічні елементи Оксиген та Карбон, у кількісному співвідношенні 1:2, читається
це – о - два;
Н2СО3 складна речовина, містить три
хімічні елементи Оксиген та Карбон, у кількісному співвідношенні 2:1:3,
читається аш два – це – о три)
Яку
інформацію повідомляє формула сірчаної кислоти .
Запишіть в опорний конспект.
_________
________
________________________________________________
Завдання
Складіть моделі молекул з пластиліну.
Складіть моделі молекул з пластиліну
|
Напишіть формули
|
||||
Води що складається з 2 атомів Гідрогену та одного
атома Оксигену
|
|
|
|||
Водню, що складається з двох атомів Гідрогену
|
|
|
|||
Кисню, що складається з 2 атомів Оксигену
|
|
|
|||
Аміаку , що складається з трьох атомів Гідрогену і
одного атома Нітрогену
|
|
|
|||
Вуглекислого газу , що складається з двох атомів Оксигену
та одного атома Карбону
|
|
|
В чому відмінність між простими речовинами і сумішами.
Розглянемо ці речовини, які з них прості , а які
складні.? Розгляньте порівняльну таблицю на сторінці 56.
Робимо висновок
конспект.
Речовини
Прості
Складні
Завдання
Хімічна формула
|
Кількість
молекул
|
Кількість атомів
|
Al₂O₃
|
|
|
BaO
|
|
|
NaOH
|
|
|
Na₂CO₃
|
|
|
|
|
|
Робота біля дошки
написати три молекули кисню, п’ять молекул води, 4 молекули вуглекислого газу
Структурна
одиниця речовини. Коефіцієнти (Розповідь вчителя).
Якщо
перед хімічною формулою поставити велику цифру, то ми отримаємо кількість
структурних одиниць речовини. Числа перед хімічними формулами називають
коефіцієнтами. Вони показують кількість структурних одиниць речовини.
Завдання
Хімічна формула
|
Кількість
молекул
|
Кількість атомів
|
5
|
||
4
|
||
3Al
(OH
|
V. Узагальнення та
закріплення знань.
А зараз пропоную Вам пограти в гру «Морський
бій»
Завдання
№
|
А
|
В
|
С
|
Д
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
Zn
|
Учитель
називає координати, а учень під цими координатами:
Читає
формулу речовини.
Вказує
складна чи проста речовина.
Вказує
її кількісний склад.
Вказує
її якісний склад.
Завдання
Запишіть:
9
атомів Оксигену.
2
атоми Гідрогену.
5
молекул кисню, який складається з двох атомів Оксигену.
8
молекул озону, який складається з 3 атомів Оксигену.
3
молекули оксиду карбону, який складається з 1 атому Карбону та одного атому
Оксигену.
6
молекул натрій оксиду, який складається з 2 атомів Натрію та 1 атому Оксигену.
Бесіда.
Чи
знайшли ми відповіді на запитання, які ставили на початку уроку? (Так).
Чи
мають сенс слова Д.І. Менделєєва? (Так).
Про
що може сказати хіміку хімічна формула речовини? (Кількісний та якісний склад
речовини, проста речовина чи складна, складається з елементів металів чи
неметалів).
виконання
завдань.
Закінчити
речення очікувань:
Я
знаю, що молекулярна формула речовини – це _______________________________ .
Я
знаю, що називаючи хімічні елементи, якими утворена речовина, я описую її
_________________ склад.
Я
знаю, що охарактеризувати кількісний склад речовини можна за допомогою
_________ , які вказують на _____________ елементів, які утворюють речовину.
Я
знаю, що структурна одиниця речовини – це ________________________________ .
Я
знаю, що числа перед хімічними формулами називають_______________ , вони
позначають кількість ______________________________________ .
Дуже
швидко час спливає і урок наш пробігає
до логічного кінця.
VI.Рефлексія
Рада я була знайомству - Вам сподобався урок?
Що найбільш запам’ятали, що сподобалось,можливо -
не сподобалось?
VII. Підведення підсумків.
Виставлення оцінок.
Добре ми попрацювали, був чудовий результат.
Що ж щоденник відкриваємо і оцінки виставляємо.
VIII. Домашнє завдання.
§7 № 5, 8, 9, 11.
Урок дуже цікавий та насичений
ВідповістиВидалити