16.11.14

Використання нових інформаційних технологій на уроках хімії та в позакласній роботі




 На сьогоднішній день використання комп’ютерних технологій навчання на уроках хімії найчастіше зводиться до тестування, що формує негативне ставлення учнів до комп’ютера як контролера і його психологічне неприйняття як засобу навчання.
 Необхідно докорінно змінити таку практику, побудувати навчальний процес таким чином, щоб учень зрозумів, що комп’ютер – це його помічник на уроках хімії й у повсякденному житті.
 Можливості сучасних мультимедійних комп’ютерів дозволяють демонструвати на уроках хімії навчальні відеофільми про властивості речовин і  хімічні виробництва, застосовувати для пояснення анімаційні ілюстрації та схеми. Найбільш ефективними і цікавими для учнів виявляються  інтерактивні моделі молекул і кристалів (з можливою зміною їх положення в просторі) та хімічних процесів (з можливою зміною даних про речовини та умови перебігу реакцій). Анімаційні моделі хімічних виробництв допомагають учителю наочно пояснити складні теми добування речовин в промисловості. Використання навчальних комп’ютерних моделей на уроках дозволяє не тільки наочно пояснювати дитині матеріал, який складно уявити, але й здійснювати інтерактивний, проблемний, дослідницький підходи до навчання (наприклад, при моделюванні роботи у віртуальній лабораторії або при імітації дослідів).
 Проблематичним є поєднання робочого місця учня-хіміка й комп’ютерного обладнання. Тому необхідно переглянути планування робочих місць у кабінеті хімії з таким розрахунком, щоб там знаходилось хоча б 1-2 мультимедійних ПК, які були б з’єднанні з електронним демонстраційним обладнанням. Зміна структури хімічного кабінету потребує перегляду правил техніки безпеки. За умови неможливості встановлення обчислювальної техніки в кабінетах хімії необхідно виділити учителю хімії
та учням час для роботи у комп’ютерних класах.
 Відмова в останні роки методистів від логічних способів розв’язання задач (шляхом логічних міркувань та співвідношень) і введення методик вирішення хімічних задач за формулами теж негативно впливає на адаптацію дітей при роботі з комп’ютером. Адже вирішити задачу з використанням комп’ютера – це не значить переписати формулу, щоб усе інше зробила обчислювальна техніка, а, навпаки, знайти алгоритм вирішення задачі та вивести формули, необхідні для виконання завдання. Підростаюче покоління необхідно готувати до нових технологій рішення задач, тобто умінням працювати з глобальними логічними блоками, менше звертати увагу на деталі, робота над якими може бути передана машині.
 Необхідно викоренити практику навчання безперспективним і застарілим технологіям, особливо таким, які відбирають значну частину часу і не несуть логічного навантаження (наприклад, пошук логарифмів за таблицями Брадіса, малювання на уроках хімії).
 Докорінної зміни потребує робота з навчальним матеріалом. Із розвитком глобальних комп’ютерних мереж стало можливим знайти практично будь-який реферативний матеріал хімічної тематики, а тому робота учня над рефератом часто зводиться до роздрукування готового файлу знайденого в Інтернеті чи на CD. Очевидно, необхідно відмовитися від практики здавання заліків у вигляді письмових рефератів, збільшити кількість навчальних годин, протягом яких учень міг би спілкуватися з учителем та однолітками.
 Плани створення методик використання комп’ютерної техніки в середніх загальноосвітніх школах повинні ґрунтуватися на вимогах державних програм для середніх загальноосвітніх шкіл. Внаслідок досить значного скорочення курсу хімії в середніх загальноосвітніх школах в останні роки, виникає необхідність інтеграції цього предмету з метою збільшення часу для вивчення предмету. Деяка частина навчального
процессу може бути органічно поєднана з уроками інформатики, наприклад при вивченні тем Windows, Exel, Word.
Використання ПК у процесі самопідготовки учнів
 Можна виділити декілька напрямків використання комп’ютера при самопідготовці учня до уроку хімії:
 використання електронних підручників, довідників, відео- та аудіоматеріалу;
 самоконтроль за допомогою контролюючих програм;
 моделювання;
 рішення задач із використанням обчислювальної техніки.
 Відсутність посібників та методичних рекомендацій з використання комп’ютерної техніки в процесі самопідготовки знижують ефективність використання ПК при підготовці учнів до уроку хімії. Очевидно, що час приступити до централізованого створення відповідних посібників для самопідготовки, адже кустарне створення таких методичних рекомендацій не може задовольнити сучасні вимоги до них. Крім того, створення відповідних рекомендацій учителями призведе до непомірної витрати робочого часу. Із нашої практики відомо, що на створення таких рекомендацій на 1 годину самостійної роботи затрачається від 6 до 20 годин.
 Особливого значення набуває впровадження інформаційних технологій навчання для розвитку системи дистанційного навчання, участі талановитої молоді в різноманітних фахових проектах, телефорумах, телеконференціях, Інтернет-олімпіадах, тощо.
 Низький рівень забезпечення  населення персональними комп’ютерами потребує багатозмінної роботи шкільних комп’ютерних класів і збільшення кількості обслуговуючого персоналу в них з метою організації самостійної роботи учнів у позаурочний час.
Закінчення
 На уроках хімії обов'язкове використання наочності. Понад 2400років тому Конфуцій наголошував:
 Те, що я чую, я забуваю.
 Те, що я бачу, я пам'ятаю.
 Те, що я роблю, я розумію.
Ці прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання. Дещо перефразувавши слова видатного китайського філософа, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання  так:

 Те, що я чую, я забуваю.
 Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
 Те, що я чую, бачу й  обговорюю – я починаю розуміти.
 Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю – я набуваю знань і навичок.
 Коли я передаю знання іншим, стаю майстром.
Процес навчання – не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує розумової роботи дитини та її активної участі в цьому процесі. Цього можна досягти лише за допомогою активного (інтерактивного) навчання.



1 коментар:

  1. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках справа непроста, оскільки вимагає певних витрат на підготовку. Крім того, вчитель повинен володіти навиками роботи з різними програмними продуктами, щоб підготувати якісний комп'ютерний супровід уроку.

    ВідповістиВидалити